كما تدين تدان.. قصة قصيره

كما-تدين-تدان-قصة-قصيره

فى حفل عيد ميلاد  لابن رجل اعمال حضره بعض رجال الأعمال وسيدات الأعمال 

دخلت هيام وهى ترتدي ملابس انيقة ومجوهرات باهضة فنظر وسلمت على  الجميع فقال لها محمد ابو الطفل اهلا حفيدة شجرة الدرة كما  يلقبها المجواهرات دي تعمل مشروع كبير وكمان عربية جديدة ايه كل دا انتي ورثتى شجر الدر ولا ايه 

هيام اعوذ بالله لاء يا على بيا مظهر ربنا يستر عليا ومايحصليش حاجة من عينك 

محمد ضحك بصوت مرتفع 

هيام: ايوة انت كل احلامك فى الهوي دماغك كلها مشاريع وهمية 

محمد : والله لو تشاركيني هخليكى تكسبي دهب 

هيام : لاء شكرا خليك مع جوزي هو اللي يعرف يتعامل معك 

محمد : جوزك دا الخواجه صروف 

زوجها : هههههههههه قديمة انا واقعي 

دخلت سيدة اخري وسلمت على ناني زوجة محمد وهيام ناني لهيام أنتم جيران على فكرة ايمان مرات م. خالد 

هيام : اهلا بك يا ايمان اتفضلي شرفينا فى اي وقت انتي عارفة فيلاتي فى شارع …

ايمان : عارفها كانت ناني علطول بتشاور عليها واحنا مع بعض 

هيام تمام تنورينا فى اي وقت 

ايمان : خلاص اتفقنا 

ناني : أنتم هتتلموا على بعض وتفرقعوني 

هيام ايوة طبعا احنا جانب بعض تعالي اشتري قطع ارض جانبنا وابنوا جانبنا 

ناني : لاء انا هنا جانب الجامع ودي الشقة اللي اتجوزت فيها وبحب المكان دا 

ايمان قلت لها كتير بس هى مش موافقة 

هيام خلاص يا ايمان احنا بئا نزور بعض وخليها اعدة جانب الجامع يمكن تكون مربية زباين وكدة انتي عارفة كل واحد وله منطقة هههههههههه

نانى ربنا يسامحك انت لسانك دا فظيع 

ايمان ههههههههههههه على فكرة عندنا فى جوامع 

هيام لاء يا بنتي العدد عندنا قليل مش هتعرف تلم فلوس كتيررر 

نانى يخرب بيت لسانك 

واصبحوا الثلاثة اصدقاء من اللحظة

حتي جاءت ايمان فى يوم تسأل هيام على مدرسة رياض اطفال فى مدرسة أولادها فقالت لها لا أعرفها بس اسال مديرة رياض الأطفال صديقتي وعندى كمان اصدقاء مدرسات بالمدرسة 

ايمان لاء البت دي اتطلقت عشان مش بتخلف من فترة وشغالة على جوزي صاحبة الزفته اخوته كانت شغالة معها زمان فى الجريدة وفى اي مناسبة معها والزفت بتعد تتدلع على جوزي وانا لقيت فى عربيته حاجات وشاكة انه هيتجوز ولما وسالته قال ان الحاجات دي بتاعت السواق وطبعا كداب انا حاسة بأن في حاجة طب هسال اتصل هيام بصديقتها وسالتها عن المدرسة فقالت لها دي بت غلبانة وانظلمت فى جوزها الأول 

هيام دي شغالة على جوز صاحبتي وشكلهم هيتجوزا لا خالص دى كره الرجالة كلهم وانا كلمتها قالت مستحيل افكر فى حاجة زي كدة كفاية اللي جر معايا 

هيام شكرا حبيبتي طمنتني 

المديرة العفو انتي تامري 

ايمان امال هتكون مين ?

سافرت ايمان وزوجها للحج وبعد العودة اتصلت بهيام وناني البيه هيتجوز وجايب الشبكة معه انا شوفتها فى شنطته وشوفت الفاتورة 

هيام طب استني انا هتصل بحد هياكد المعلومة واعرف اذا كانت البنت دي ولا لاء 

ايمان هي انتي لما اتصلتي بمديرتها وقالت لاء انا شكيت فى واحدة تانية و خليت جوز واحدة صاحبتي فى المباحث يراقبها واخر ما زهق لابسها مصيبة 

هيام : يا ساتر يارب طب ليه كدة 

هيام اتصلت بمدرسة صديقتها وسالتها تعرفي فلانه ردت مباشرتا ايوة انا نازلة رايحة كتب كتابها الان 

هيام على مين 

المدرسة على فلان فصمت هيام وفضلت ان لا توصل المعلومة لايمان حتى لا تزيد من إشعال النيران 

وبعدها تحولت حياة ايمان لنار مع زوجها تطلب منه الطلاق بشكل قطعى وهنا اتفقت نانى وهيام ان يكونوا بجانبها حتى لا تخرب البيت 

هيام : قالت لايمان هو عايز يكتب الفيلا لك 

ايمان ايوة والعربيات وحسابات البنوك كلها بس انا مش عايزة 

هيام سؤال واحد انتي اتجوزتي على ايه دا شبهه البوابين ازاي حبيتى واعدة مقطعة نفسك عليه على ايه مش فاهمة , انتي تعقلي كدة  واقبلي واقبلى العرض بسرعة قبل ما يقولك اخبطى راسك فى الحيط ويكون فى علمك بقولها لك بصراحة ماتزعليش منى انتى رضيتي ما رضتيش هيتجوزها هو الواحد منهم حط حاجة فى دماغه خلاص هيعملها وكل ما تشدى هيتمسك اكتر فاقبلى عرضه احسنلك بدل ما تندمي واذا اتطلقتى طبعا لازم تسيبي البيت وهى تيجي تعيش هنا وتربي عيالك وتتحكم فيهم وكل اللي عملتى  وتعبك السنين دي كلها  هتخدوا هى  على الجاهز ماتنسيش انكم ابتدوا من الصفر مع بعض وانتي اللي اشتريت الارض وبناتي وحوشتى كل دا كمان هيروح لها وانتى هضيعي حقك وحق ولادك واقتنعت ايمان وتحدثت مع المحامى فورا  وأصبح  كل شئ باسماها حتى راتبه وتزوج خالد ولكن المفاجأة انه انجب  من الزوجة الجديدة وبعد فترة توفيت صديقة وجارة لايمان وهيام كان زوجها كتب لها ايضا كل شئ عندما تزوج عليها من أجل الإنجاب وهنا ذهبت هيام لايمان تنصحها بأن ما قالته لها من نصيحة حرام وأنها يجب أن تعيد كل شئ بزوجها لان صديقتهم التى توفت أهلها هيورثوا فلوس جوزها اللي هى من حق أولاده من زوجته التانية وحق الزوجة التانية ولكن ايمان ادعت انه لم تظلم بناته فقالت لها هيام ان ابرئ نفسي امام الله ولكن لم يكون كافى وبالفعل هيام ايضا اتطلقت وبعد فترة تزوجت وكانت زوجة تانية وتكرر معها نفس ما نصحت به ايمان التي مازالت ترفض أن تعيد لزوجها املاكه وامواله و أصبحت هيام تعانى مرار ان زوجها لا يملك وكل ما يملكه باسم أولاده وزوجته فتذكرت ما فعلته من سنوات والايه الكريمة 

بسم الله الرحمن الرحيم 

"مَّا يَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ"